Sunday, May 2, 2021

How to Draw And Use the Rice Bag in Figure Drawing 「コメ袋」を人物画にどう利用するか




I have done a couple of articles in the past regarding our old friend "The Rice Bag" (or Flour Sack) to aid us in figure drawing.

古き良き友「コメ袋」君(またはFlour Sack)が、人物画にどう役立つかについて、これまでにも記事をいくつかを書きました。


I suggested the rice bag because it is a common tool for laying in a volume for the torso.  Or as a tool for laying in forms that can convey expression in an animated way.  Also it is helpful when people don't know "where to start" when drawing.  

「コメ袋」は、胴体の"ボリューム"を描くための一般的なツールであるとお話ししました。また、生き生きとした感情を伝える"フォーム"を描くためのツールであり、「どこから描き始めれば良いのか」わからないときにも役立ちます。


But then I heard some people are having problems regarding where to start when drawing the rice bag! 

今回の記事では、「コメ袋」をどこから描き始めたらいいか、教えてほしいという声にお応えします。



Here are my suggestions:  
私からのヒント:

Even though the rice bag can be a very appealing and even "cute" kind of tool, please don't forget that it is just a tool for showing the relationship between the ribcage and the hips.  

「コメ袋」は魅力的で「かわいさ」あふれる道具ではありますが、「胸郭」と「腰」の関係を示すための道具にすぎません。これを忘れないでください。


If you are not sure where or how to start when drawing the rice bag,  note the rhythm in the relationship between the back and the front.   (Note I placed lines  to emphasize the fact our rice bag friend is a 3-dimensional form) 

「コメ袋」を描くときに、どこから、どのように始めればよいか迷ったら、背中側と腹側の関係に注目し、リズムを見つけましょう。 (私たちの友だち「コメ袋」君は立体であるという事実を強調するために、ラインを引いています)


 










If you are drawing the rice bag as a tool for animation or animated style characters, by all means allow yourself of "squash and stretch" the volumes to emphasize what is being expressed.

アニメーションまたはアニメ調のキャラクターを描く道具として「コメ袋」君を描くなら、必ずボリュームの「スクウォッシュ&ストレッチ(潰しと伸ばし)」を入れて、表現したいことを強調しましょう。



However if you are aiming to draw something a little more realistic, please be careful to keep your hard forms solid and save the squashing and stretching to the soft areas, the waist. 

もう少しリアルな人物を描きたい場合は、硬い領域(骨に支えられた領域)はそのままにして、「スクウォッシュ&ストレッチ(潰しと伸ばし)」を使うのは軟部組織に限定します。つまり、ウエストです。


 

When you attach the limbs to the rice bag, whether it is a very cartoony character, or a "realistic" kind of character, don't lose the sense of rhythm.  

カートゥーン調のキャラクターでも、「リアルな」キャラクターでも、四肢を描き足すときには、リズムを失わないように気を付けます。





Maybe my last and most important suggestion:  when drawing the rice bag----ALWAYS bear in mind, "What is the gesture"?  What is the figure doing?  What is being expressed?  If you do this, I am very confident you will be more successful in drawing your figures!  

最後、そして最も重要なヒント:「コメ袋」君を描くときには、次のことを考えます。「ジェスチャーはどうなっている? その人物は何をしている? 何を表現している?」そうすれば、さらによい人物画を描けるようになることは、間違いありません!


Below are some examples of how the rice bag has been used in drawing, illustration and animation. 
以下で、ドローイング、イラスト、アニメーションで、コメ袋君がどう活用されているかをご覧ください。



Glen Keane
グレン・キーン




Fred Moore
フレッド・ムーア



Mike Mignola 
マイク・ミニョーラ



Norman Rockwell
ノーマン・ロックウェル



Milt Kahl
ミルト・カール



John Loundsbury 
ジョン・ラウンズベリー




























No comments:

Post a Comment